Het Bosch systeem

 
 

Het complete Bosch systeem bestaat uit de motor, de accu, de HMI oftewel het scherm, de HMI-houder, de stuurbedieningsunit en de omwentelingssensor met magneet. De motor, accu en HMI zijn onderling verbonden door middel van een (tweedraads) CAN-BUS.


De motor bestaat uit de fysieke aandrijving(d.w.z. de elektromotor), de overbrenging met tandwielen en de stuurelectronica:

Lorem ipsum dolor sit amet

 

hal

De accu bestaat uit de afzonderlijke (Samsung) lithium ion cellen en de stuurelectronica:

De HMI bestaat uit een kleine accu en stuurelectronica:

Helaas weet ik op dit moment geen technische details over de omwentelingssensor; ik vermoed dat dit een spoeltje is, eventueel met een kern. Als het magneetje de sensor passeert wordt er een klein stroompje opgewekt die vervolgens gedetecteerd wordt door de electronica in de motor.


De CAN-bus is een tweedraadssysteem communicatiesysteem, ontwikkeld door Bosch zelf.

Via deze bus ‘vertelt’ de accu aan de motor en de HMI o.a. hoeveel accucapaciteit er nog beschikbaar is. Tussen de HMI en de motor worden diverse parameters verstuurd, zoals: actuele snelheid, ondersteuningsniveau, verlichting aan/uit.


Bosch heeft een digitale ‘check’ ingebouwd tussen de motor en de accu (voor zover ik op dit moment weet, doet de HMI hier niet aan mee). Mijn huidige focus ligt op het onderzoeken van deze check. Als hiervan alles bekend is, wordt het namelijk mogelijk om alternatieve (lees: veel goedkopere) accus te gaan gebruiken op het Bosch systeem.

Dit is echter vrij gecompliceerd en tijdrovend; het kan dan ook zijn dat (mij) dit niet gaat lukken.

Ik moedig een ieder aan om ook de CAN-BUS data te loggen en te analyseren van het Bosch 2014 systeem, zowel van de active als performance 25-45km/h lijn.


Zie voor mijn zelfgebouwde CAN-BUS analyzer/logger de pagina ‘Projecten’. Op de pagina

‘technische details’ zijn alle technische gegevens terug te vinden over het Bosch systeem.

De stuurbedieningseenheid bestaat uit eenvoudige drukschakelaartjes en communiceert met de HMI d.m.v. een weerstandswaarde. Na vervanging van mijn Intuvia scherm en stuurbediening door de Nyon en bijbehorende stuurbediening bleek de nieuwe bediening niet samen met mijn Intuvia te werken, terwijl dit wel hoort.

Na wat onderzoek kwam ik tot de conclusie dat, omdat er meer knoppen op de Nyon bediening zitten, er andere (en meer) weerstandswaarden gebruikt zijn.

Na een softwareupdate van de Intuvia functioneerde alles weer naar behoren. De bouwkwaliteit van de bedieningseenheid is overigens niet al te geweldig: